tisdag 30 december 2008

Gott slut på det gångna året

Nu är 2008 snart slut och det är tid för summering.
Vad har jag gjort bra och vad har jag gjort mindre bra.
Kan jag lära mig något av detta?
Vad har varit roligt och vad har varit mindre roligt?
Vad har varit nyttigt och vad har varit mindre nyttigt?
Vilka nya människor har jag lärt känna och vilka har lämnat mig?
Slutligen vad är kontentan i mitt liv av 2008?

Dessa frågor ska jag besvara för mig själv.
Vad jag har lärt mig i år är vikten av att vara ärlig mot sig själv och även gentemot andra samt att inte sopa saker under mattan varken känslor eller handlingar.
Ta upp spöken och konfrontera dem och du ska se att de bleknar!
Jag har av rädsla för reaktionen undanhållit vissa sanningar och det är inte bra för någon

Jag vill att alla ska få ett bättre år 2009 jämfört med 2008!

fredag 19 december 2008

Julfriden kommer.....

Ja, så har sista arbetsdagen för i år klarats av. Det är trots allt en viss oro för
julen och nyårshelgen. Nu ska jag bestämma mig för att i tanke ord och handling ta hand om mina medmänniskor! Då kan jag bara koppla av och ha en underbar helg!

Kanske man ska ta sig en kopp kaffe först och sträcka ut på sängen.

Ha det gott out there!

Etiketter:

söndag 7 december 2008

SM-guld

Åh vad det är skönt ändå att få titulera sig Svensk mästare även om det är en liten sport men utövar. Det innebär i princip att man lyckats bättre än någon annan. Det är med kluvna känslor man jublar. Det innebär ju att många andra inte kan jubla som jag... men som hade velat göra det.

Rent filosofiskt sett så är det summan av deras frustration som skapar min lycka. Ju fler som hade velat ha min position desto större lycka borde jag känna.....

Intressant att tänka på i segerns stund

lördag 6 december 2008

Lycka är...

Lycka kan vara något så enkelt som att vinna en tennismatch.
Jag har vinnit en idag och är alltså lycklig
Kram Världen :-)

fredag 5 december 2008

Att kontrollera sitt humör

Rubriken syftar på en konst som jag inte alltid behärskar så bra. Jag brusade upp för en stund sedan och svor över ett faktum. Den som fick ta emot det var inte ens riktigt skyldig och jag kommunicerade detta faktum. Men ändå. Varför bli arg? Vad vinner man på det? Varför inte istället tänka ut bra och vassa repliker att leverera för att uppnå avsedd effekt.

Detta är något jag ska försöka förädla. Man kan ju ha nytta av det i alla sammanhang. Jag lyckas ganska ofta om ämnet jag diskuterar inte berör mig personligen eller att det inte är mina personliga egenskaper som är ifrågasatta.

Nu ska jag ta en pepparkaka till och hoppas att de gör mig snällare.

So long så länge!

torsdag 4 december 2008

Varför en blogg?

Det finns egentligen inget annat skäl än att den fungerar lite som en experimentyta. Jag kan här skriva av mig om jag har behov. Det skulle jag ju kunna göra i en analog dagbok också men det är lite roligare när det finns en chans att någon läser det och kanske kan ha lite kul eller förfasa sig eller rentav ta till sig något. Ibland känns det patetiskt att ha en blogg utan kommentarer. Det är ungefär som att visa upp för allmänheten att man inte är något, inte betyder något. Det är dock en korkad inställning som jag ska skaka av mig. Jag skriver ju inte för att få kommentarer om det inte är kommentarer skrivna av henne med stort H, Det kanske är just därför jag skriver. Kanske som ett fiskeredskap. Att försöka få napp på ett väldigt subtilt sätt.
Vi får se. det ska bli väldigt spännande. Detta fångstexperiment. Slut för idag.